نکاتی چند در مورد باتری
يكشنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۳، ۰۷:۵۸ ب.ظ
- علل اصلی خالی شدن باتری در دیزل ژنراتورها : استارت زدن بیش از اندازه، اتصال مصرف کننده بیش از حد ظرفیت باتری، اتصالی در مدار مصرف کننده، خراب شدن صفحات باتری، شکستگی قطب های باتری، شل شدن بست باتری ها یا اتصال کابل های باتری، خالی شدن الکترولیت باتری، سولفاته کردن قطب های باتری و...
- جهت جلوگیری از سولفاته کردن قطب های باتری می توان از اسپری ضدخوردگی استفاه کرد یا مقداری گریس بر روی قطب های باتری مالیده شود.
- جهت نصب باتری ابتدا کابل قطب مثبت و سپس کابل قطب منفی متصل گردد و عکس این عمل نیز در هنگام قطع صورت گیرد.
-
در صورتی که هیچ یک از علایم قطب باتری روی باتری وجود نداشتند (پاک شده بودند یا قابل تشخیص نبودند) میتوان با یک آزمایش ساده قطب ها را از یکدیگر تشخیص داد .
یک سر سیمی را به یکی از دو قطب متصل کنید و سر دیگر آن را داخل الکترولیت یکی ار خانه ها ی باتری قرار دهید . ملاحظه خواهید کرد که اطراف سیم حباب هایی بوجود میاید . این آزمایش را با قطب دیگر نیز انجام دهید هر کدام ار قطب ها که حباب بیشتری در اطراف سیم داخل الکترولیت تولید کرد آن قطب ، قطب منفی میباشد. ( تذکر: این آزمایش فقط جهت موارد ضروری میباشد .تکرار باعث خراب شدن باتری میگردد.) . توجه هیچگاه دوسیم از قطبین را همزمان وارد یک خانه باتری نکنید چون ممکن است در اثر اتصال بین دو سیم در خانه باتری آب باتری به صورت شما بپاشد.
- جهت شارژ باتری در مرحله راه ندازی (Commissioning Charge) باتری های SAFT را با جریان 150 تا 200 درصد ظرفیت نامی شارژ کنید. به عنوان مثال : نوع Pocket= 10h x 0.2C = 200% یا نوع ULM=16h x 0.1C=160% و یا نوع S/PBE=8h x 0.2C=160%|
که این مورد بسته به نوع تحویلگیری باتری ها (پر بودن یا خالی بودن از مایع الکترولیت، شارژ یا دشارژ بودن) باید در هنگام راه اندازی بکارگرفته شود
- در محیط باتری خانه از تجمع گاز هیدروژن اکیدا اجتناب شود. تجمع بیش از 4% گاز هیدروژن خطرناک است.
- منظور از C5 جریان دشارژ باتری در مدت 5 ساعت است به عبارتی دیگر همان دشارژ در حالت شارژ کامل برای مدت 5 ساعت تا رسیدن سطح ولتاژ باتری به 1 ولت ( یا سطح ولتاژ حداقل قابل قبول مطابق استاندارد ) ، میباشد.